Една от големите новини в корпоративния свят в последните дни беше, че Джак Ма се е „появил отново“ – в 43-секунден видеоклип, след необяснимо публично отсъствие от почти три месеца. Тази новина беше достатъчно важна, за да може да пробие информационния поток около встъпването в длъжност на новия американски президент Джо Байдън.
Джак Ма – китайски предприемач от световна класа, визионер, шоумен, основател и контролиращ акционер на интернет гиганта Alibaba и на The Ant Group, водещата световна платформа на Fintech, най-богатият човек в Азия, най-известният жив китаец (доста по-напред от Си Дзинпин и отстъпвайки само на Мао, Конфуций и Брус Лий във всички времена) – беше се превърнал в своеобразен национален шампион, комбинация от Стив Джобс, Джеф Безос и Бил Гейтс, превърнати в едно, символ на икономическият и технологичен възход на Китай. Двете компании на Ма са символ на иновациите в Китай, дотолкова, че медиите в Китай наричат нарастващия технологичен сектор в страната „Ерата на Ма.“
Джак Ма беше „изчезнал“ или поне не се появяваше публично от октомври 2019 г. Междувременно китайското правителство спря публичното предлагане на Ma на стойност 37 млрд. долара за The Ant Group, което беше планирано да бъде най-голямото IPO в историята. Регулаторите в Китай обявиха предложения за цялостно преструктуриране на компанията, след което дойдоха новините за разследване срещу Alibaba Group за „подозрения за монополни практики “.
Докато тези новини идваха от Китай, Джак Ма не беше виждан публично от октомври. Името и снимката му бяха премахнати от рекламни уебсайтове и рекламни материали за дългосрочни събития, които той е организирал в миналото. След като стана ясно, че Ма не е успял да се яви на скорошно заснемане на телевизионна програма, която е създал и за която се знаеше, че цени, анализатори, инвеститори и финансовата преса започнаха да се чудят: Къде е Джак?
Възникна зловеща спекулация. Форчън пише, че „Само слуховете представляват едно смразяващо ново послание от Пекин.“ Изчезването му напомня на минали случаи, в които Пекин е задържал ръководители на предприятия, без да предупреждава за това. Появилото се видео поне установява, че г-н Ма все още е жив. Това беше достатъчно, за да скочат акциите на Alibaba – печалба от 40 млрд. долара на пазарна стойност за един ден.
Видео от 43 секунди
Но какво е значението на този видеоклип, донесал 40 милиарда долара? В епохата на fake-news и супер-реалистични аватари е трудно да се отхвърли напълно възможността кратката поява на Джак Ма да е била триумф на изкуствения интелект и обработката на изображения. Видеото е много кратко, темата е озадачаващо без значение, а самият Ма е почти лишен от афект. Кой знае кога или къде е направенo? Но – изглежда реално.
Променя ли това видео или потвърждава опасенията? Видеото е публикувано от китайски държавни медии. Трябва да приемем, че служи на техните цели. Alibaba няма официален коментар. Защо не? Те трябва да имат някаква информация – освен ако не …
Видеото е невъзможно кратко – и не съдържа никаква реална идентифицираща информация, нито определена дата. Видеото не казва нищо за нещо важно, нищо за събитията от последните няколко месеца, нищо за демонтирането на Alibaba или Ant, или изтритото IPO, или загубата на стотици милиарди долари от стойността на предприятието. Предполага се, че са само нелепи забележки, адресирани до малка група учители в гимназията в селските райони онлайн. Изглежда целенасочено без значение. Видеоклипът доказва, че Джак Ма живее и диша, може би, но нищо друго със сигурност.
Анализаторите отбелязват и други странности, свързани с видеото. Независимо дали това видео е знак за възможната рехабилитация на Ма, то представлява тъжно зрелище. Джак Ма в нормален режим е съвършен шоумен, обичащ вниманието, наслаждаващ се на свободното владеене на английски и разбирането на съвременните идиоми. Той е описван като „пищен“, „нахален и харизматичен“. Той е драматичен и анимиран, със много изразителни и емоционални изражения на лицето. Ръцете му жестикулират експанзивно, дори и в седящи интервюта. Той е непреодолимо присъствие. Човекът излъчва философия физически и вие чувствате, че той се забавлява като Джак Ма. В последното видео ние виждаме различен човек. Ма изглежда неспокоен, може би дори нервен. Той не жестикулира. Ръцете му почиват в скута му и не се движат. Не се усмихва нито веднъж. Може би не е изненадващо, че той говори само на китайски – макар със сигурност да е знаел, че дори най-краткият поздрав или добри пожелания, изразени на английски, биха донесли голямо успокоение на глобалната му аудитория.
„Мисля, че посланието на правителството е ясно: Вижте, дори Джак Ма е смирен, отстранен, кастриран. Не сте го виждали от 88 дни! Ще ви дадем 43 секунди“, пише един от анализаторите на Форбс. „Тук има патос. Човек, който е преди всичко майстор комуникатор – със сигурност един от гениите на нашето време – намален до 43 секунди несъстоятелност. (Можете да се опитате да си представите какво би било необходимо, за да се накара Марк Зукърбърг или Илон Мъск да изнесат такова представление …)“
Кой е Джак Ма
По оценка на Форбс към 21 януари 2021 Джак Ма притежава 62 млрд. долара. Той е роден на 10 септември 1964 г. в провинция Ханджу в Китай. От малък започва да учи английски като говори с англоезичните посетители на Hangzhou International Hotel. Името Джак му е дадено от един от тези чужденци, с който поддържат връзка като си пишат. На два пъти се проваля на изпитите за колежа в Ханджу, успява да го завърши като бакалавър по изкуствата с английски през 1988. В едно от интервютата си Ма споделя, че в началото е бил отхвърлен от поне 30 различни позиции за работа, за които е кандидатствал. Ходил на интервю дори за KFC, имало 24 желаещи и 23 от тях били наети, а той отхвърлен.
При едно пътуване в САЩ през 1995 г., Ма, който е „открил“ интернет, установява че там липсва почти всякаква информация за Китай и никаква за китайски стоки. Заедно със свой приятел прави елементарен сайт за Китай и съвсем скоро получава предложения за сътрудничество. Така Ма разбира, че бъдещето е в интернет. През април 1995 г. Ма и Хе Йибин (учител по компютърни технологии) отварят първия офис на China Pages и Ма създават компания. За три години компанията печели 800 000 долара. Така Ма започва да прави сайтове на китайски компании и през 1999 г. създава Alibaba като платформа за глобална търговия на китайски стоки, особено на средни и малки компании, които нямат друг достъп до глобалните пазари.
През годините се налага освен като успешен предприемач и като лидер, с много запомнящи се визионерски изказвания на световните форуми.
*Материалът не представлява препоръка за инвестиция.