fbpx
Финансова академия

Как Денят на благодарността и Черния петък влияят на пазарите?

В последните години традицията „Черен петък“ навлиза все повече и в нашата страна. От гледна точка на потребителите в целия свят „черния петък“ е възможност в ден или два да напазаруват изгодно преди коледните празници. Зад тази „изгодна оферта“ обаче стои много повече от желанието на търговците да вдигнат продажбите си преди края на годината.

„Черен петък“ е названието дадено от амерканците на деня следващ Денят на благодарността. Всъщност това е най-важният ден в ритейла не само в САЩ, но вече и в целия свят. Преди всеки зимен сезон анализаторите правят прогнози за нивото на продажбите по време на Черния петък, а доверието на инвеститорите се влияе от това дали прогнозите са достигнати или надхвърлени.

Ако потребителите харчат много пари в Черния петък и търговците на дребно покажат високи приходи, тогава инвеститорите може да имат първите си индикации, че се очертава особено печеливш сезон за пазаруване. Това доверие може да бъде отразено в цените на акциите на търговците на дребно, които отчитат силни продажби. Обратно, мнозина приемат като знак за наближаващи проблеми, ако търговците на дребно не са в състояние да отговорят на очакванията на Черния петък. Загрижеността за икономиката се увеличава, ако се смята, че потребителите ограничават разходите си.

Уикенда на Черния петък и пазарите

Денят на благодарността е важен ден за много компании в САЩ, особено тези в хранителната индустрия. Въпреки това, фондовите пазари в САЩ са затворени на Деня на благодарността и са отворени само за половината ден на Черния петък. Глобалните пазари са отворени, но търговията на фондовия пазар е малко вероятно да бъде засегната само от Деня на благодарността, защото той е изцяло американски празник, а и следващия ден е много по-важен.

Тъй като много ритейлъри смятат, че Черният петък е от решаващо значение за годишното представяне на техния бизнес, инвеститорите гледат на продажбите в Черния петък като начин да оценят цялостното състояние на цялата индустрия за търговия на дребно. Икономистите, водени от кейнсианската теория, че разходите движат икономическата активност, разглеждат по-ниските числа от Черния петък като индикация за забавен растеж.

Фондовият пазар може да бъде засегнат от допълнителни почивни дни за Деня на благодарността или Коледа. Пазарите са склонни да наблюдават повишена търговска активност и по-висока възвръщаемост ден преди празник или дълъг уикенд, явление, известно като празничен ефект или ефект на уикенда. Много търговци гледат да се възползват от тези сезонни ефекти.

Разбира се има и анализатори и инвеститори, които не приемат идеята, че Черният петък има някаква реална стойност както за представянето през четвъртото тримесечие, така и за пазарите като цяло. Вместо това те предполагат, че това причинява само много краткосрочни печалби или загуби.

Трябва да се отбележи, че най-добрият сектор в САЩ от една седмица преди до една седмица след Черния петък е именно ритейла. От 2007 до 2017 г. група от акции на ритейл компании в S&P 500 отчете 5% възвръщаемост, в сравнение със средната възвръщаемост от 3% за S&P 500 през този период. През всичките 10 години тази кошница от акции на ритейл компании се търгува положително за 10-дневния период. Тази тенденция продължи, като S&P 500 Retailing Industry Group превъзхожда S&P 500 с 1,5% и 0,1% през този период през 2018 и 2019 г., съответно . Този модел не продължи през 2020 г., когато S&P 500 върна 4,1%, но групата на ритейл търговията върна само 2,2%.

За пример могат да се вземат данните са пазаруването по време на „черните дни“ през 2020 г., обявени през януари 2021 г. Те нарастват с 8,3% на годишна база до 789,4 милиарда долара, надхвърляйки очакванията. „Онлайн и други продажби извън магазините“ нараснаха с 23,9% до 209 милиарда долара. Това е двойно повече от средния ръст от 3,5% на годишна база за пет години назад.

*Материалът не представлява препоръка за инвестиция.

Други статии по темата
Не са открити резултати.
Ако материалът Ви е бил полезен, абонирайте се за нашия бюлетин, за да получавате актуална информация за обучения, уебинари и статии за управление на личните финанси

Настоящата публикация цели да даде полезна информация по дадената тема. НО НЕ е финансова консултация или съвет. Използвани са проучвания в сферата от различни източници, но материалът може да не е изчерпателен, както и да съдържа субективност на автора. Информацията не е съвет за вземане на инвестиционно решение или препоръка за покупка, или продажба на финансови инструменти, инвестиционни или други финансови продукти. Консултирайте се със специалист, преди да действате. Авторът и платформата не носят отговорност за негативни последствия в резултат на предприети действия на базата на предоставената в статията информация.